Eger Csillaga 55

szint: 2100 m+
szintidő: 14 óra

Útvonal:

Felsőtárkány, Kárpát Túraközpont - Égés-tető - Varróház - Pes-kő-völgy - Őr-kő - Cserepes-kő - Virágos-sár - Tar-kő - Három-kő - Török-út - Tamás-kút - Bükki kék - Nagy-ökrös-lápa - Hór-völgy - Ódorvár - Tábor-hegy - Török út - Novaji kunyhó - Síkfőkút - Vár-hegy - Felső-Kuklya nyereg - Dolomitbánya feletti kilátóhely - Felsőtárkány, Kárpát Túraközpont

Nehéz túra, felkészült túrázóknak, terepfutóknak ajánlott!

Rajt/cél: Felsőtárkány, Kárpát Túraközpont (3324 Felsőtárkány, Fő út 204.)

Parkolás: javasoljuk, hogy elsősorban a tömegközlekedést vegyétek igénybe (az autóbuszmegálló az egyesületi ház mellett található); parkolás a templom, iskola és Egészségház (Rákóczi u. 55.) mellett, illetve a Faluháznál (Fő út 350.)

Ellenőrzőpontok:

• 5,1 km Varróház előtt P/P+ kereszteződés: szúróbélyegző
  • 11,0 km Pes-kő ház: pecsételés 7:30-9:30 óra között
  • 19,5 km Tar-kő: Bükk 900 pecsét a csúcsoszlopon (filctoll vagy bélyegzőpárna szükséges!)
  • 21 km Három-kő: Bükk 900 pecsét a csúcsoszlopon (filctoll vagy bélyegzőpárna szükséges!)
  • 24 km Bánya-hegyi műút: csak frissítőpont
  • 29 km Tamás kúti turistaház: pecsételés 10:00-14:30 óra között
  • 39 km Ódorvár: pecsételés 11:00-15:30 óra között
  • 49 km Síkfőkút parkoló: szúróbélyegző

Aki 15:30 óráig nem érkezik meg féltávra a Tamás-kúti Turistaházhoz, túllépi a szintidőt, kérjük, hogy a ponton való bejelentkezés után a legrövidebb úton vagy busszal térjen vissza a célba!

Frissítés:

Pes-kő ház: zabszelet, mentes zabszelet, gumi maci, forrásvíz

Bánya-hegyi műút: víz

Tamás-kúti turistaház: alma, szilva, zsíros/tepertőkrémes/margarinos/lekváros kenyér, lilahagyma, paprika, ropi, keksz, Piros Arany, forrásvíz

Ódorvár: alma, zsíros/margarinos/lekváros kenyér, lilahagyma, retekcsíra, Piros Arany, Sport szelet, forrásvíz

Célban: menzás uzsonna (zsíros/tepertőkrémes/lekváros/margarinos kenyér, lilahagyma, retekcsíra, Piros Arany, gyümölcs, limonádé)

SPECIÁLIS ÉTRENDET KÖVETŐK SZÁMÁRA ELHELYEZÜNK A PONTOKON GM, LM, VEGÁN ZABSZELETET/MÜZLIT, GM KENYERET, CUKORMENTES LEKVÁRT, TEJMENTES/VEGÁN MARGARINT.

Vízvételi lehetőség, működő források: Pes-kő ház forrás (11 km), Bánya-hegyi műúton víz (24 km), Tamás-kút forrás (29 km), Zsilibes forrás és Ódorvár ponton víz (39 km), Síkfőkúton közkút és Attila forrás (49-50 km), Várkút forrás (51,5 km)

Kötelező felszerelés: pohár vagy kulacs (poharat nem biztosítunk a túrán), min. 1 liter folyadék, egyéni energiapótlás, a nevezéskor megadott számon elérhető mobiltelefon, filctoll vagy bélyegzőpárna

Ajánlott felszerelés: Cartographia Bükk turistatérkép (29) vagy gps, lámpa, túrázásra alkalmas lábbeli és ruházat, pénz

A távon elektronikus időmérés történik, az ellenőrzőpontokon szúróbélyegzővel/pecséttel/matricával igazoljuk az áthaladást.

Útvonalleírás

A Kárpát Túraközponttól elindulunk a zöld sáv jelzésen a II. Rákóczi Ferenc út irányába. Egy rövid szakasz erejéig becsatlakozik a sárga sáv (Jubileumi körtúra) jelzés is, haladjunk előre a zöld sáv jelzésen a négyes kereszteződésig, ahol forduljunk jobbra a piros + jelzésen és folytassuk az utat a Varróház - Egres-völgy kisvasúti megállóhelynél található kereszteződésig. A kereszteződésben találjuk az első ellenőrzőpontot (5,1 km). Itt egy éles kanyarral jobbra fordulva a piros sáv jelzésen folytatjuk tovább az utat.

Az itt található vadaskertben élő muflonok és dámszarvasok szívesen barátkoznak a túrázókkal, és pózolnak egy-egy fotó erejéig. Miközben baktatunk a Hideg-kúti völgyben, majd a Pes-kő völgyben, a hosszú, folyamatosan emelkedő, kanyargós út során jusson eszünkbe, hogy a szép kilátás kárpótol majd mindenért.

Hamarosan megérkezünk a Pes-kő házhoz (11 km), a második ellenőrzőpontunkhoz, amely az egyesületünk gondozásában lévő, egész évben nyitva tartó szálláshely, ahová szeretettel várjuk a túrázókat. A Pes-kő forrásból vizet vételezhetünk, majd folytassuk tovább az utat a piros jelzést követve. A forrás után figyelmesen haladjunk, a korábban kidőlt fák miatt a piros sáv jelzésen új ösvény lett kijárva. Miután tudatosult bennünk, hogy valóban "oda fel" kell menni, egy szuszra másszuk meg a következő másfél kilométert az Őr-kőig. Az Őr-kő réten táblajelzi az Őr-kő csúcsra vezető kék jelzés irányát. Az Őr-kő csúcsra nem helyezünk ki ellenőrzőpontot, úgy gondoljuk, hogy a szép kilátás miatt kihagyhatatlan része a túrának ellenőrzés nélkül is.

A páratlan kilátástól feltöltődve ereszkedjünk le a kék jelzésen az Őr-kő rétig, majd folytassuk az utat a kék jelzésen Cserepes-kő irányába. A következő hullámzó szakaszon a kilométereket az OKT útvonalán tesszük meg. A Cserepes-kői-barlang mellett elhaladva a sziklás hegyoldalban vezet az utunk, ahol figyelmesen haladjunk a különösen szép látványt nyújtó fehér képződmények között. A völgybe érve rövid pihenő után nemsokára ismét felfelé folytatódik az út az Őserdő mellett a Kis-Virágos-hegy tetejéig. Az Őserdő a BNP erdőrezervátuma, emberi beavatkozástól mentes, fokozottan védett terület. Mellette haladva különleges érzése támad az embernek, közvetlen közelről figyelhetjük meg a természet erejét, vadságát, szabadságát. Útközben a hegyoldalban futó ösvényen haladva különösen szép látványban lesz részünk. Kisvártatva elérjük Tar-kőt, a harmadik ellenőrzőpontunkat (19,1 km). A szép kilátás után tovább haladva megtaláljuk a csúcsoszlopot, melyen található a Bükk 900-as csúcsai pecsét. Tar-kő a nyolcadik legmagasabb hegy a Bükkben, az Őr-kőhöz hasonlóan a kövek vonulatának talán legismertebb része, nevezik a "Bükk homlokának" is. Gyönyörű kilátás nyílik innen minden évszakban a Déli-Bükkre és a Mátrára, jól látható Kékes és Galya-tető is.

A pecsét megszerzése után néhány száz métert megtéve a kéken a kereszteződésben a zöld ∆ jelzést választva Három-kőre (20,8 km) érkezünk, amely a kövek vonulatának záró tagja. Megtekinthető innen is a Bükk déli része és visszaintegethetünk Tar-kőre. Túránk negyedik ellenőrzőpontján a szép kilátás előtt lévő csúcsoszlopon található Bükk 900 csúcsai pecséttel igazoljuk az áthaladást. Az igazolást megszerezve tovább haladunk a zöld ∆ jelzésen, a következő kereszteződésben térjünk le jobbra a zöld sáv jelzésre, a Török útra. A Kis-kő-hegy nyergén keresztül nagyon szép szakaszon vezet az utunk. A Török utat követjük egészen a Tamás-kúti tanösvény kék/ jelzéséig, amelyen jobbra leereszkedünk a Tamás-kúti Turistaházhoz (28,6 km). Az ötödik ellenőrzőpont a ház udvarán található. A Tamás-kúti turistaház egyesületünk gondozásában lévő, egész évben nyitva tartó szálláshely, ahová szeretettel várjuk a Bükk szívében túrázni, kikapcsolódni vágyókat. Friss forrásvizet a turistaház mellett található Tamás-kútjából tölthetünk.

A pecsételést követően felkapaszkodunk a turistaház mellett és folytatjuk tovább az utat a Bükki kéken. A Bükki kék jelzésről letérünk a  kék+ jelzésre és azon haladunk tovább a Hór-völgyig. A Hór-völgy az ország leghosszabb völgye, amelyet mi magunk is érzékelünk a végtelennek tűnő út folyamán. A kék + jelzés egy ideig együtthalad a piros sáv jelzéssel. Hamarosan elérjük a kereszteződést, ahol a kék L jelzésen felkapaszkodunk Ódorvárra (38,2 km), a hatodik ellenőrzőpontra. A rövid, de annál meredekebb szakasz alatt elmerenghetünk eleink építkezési szokásain, miszerint jó magasra építették a várakat. Ódor vár közelében számos barlang található - neve is innen ered, odorjas, vagyis barlangos terület - sokszor találkozhatunk itt táborozó barlangászokkal. Az egykori várról kevés információ maradt fent. Útközben találjuk a Zsilibes-forrást, amely hűsítő vizével az egyik legkellemesebb frissítő.

A piros L jelzésen bokrokkal benőtt, kalandos szakaszon át leereszkedünk a Völgyfő-házig, ahol a kereszteződésben balra a zöld jelzést választjuk. A Völgyfő-ház előtt kis kitérővel található a Szent Erzsébet-forrás. A Török úton haladunk előre a Tárkányi-orom irányába, majd a négyes útkereszteződést elérve balra lefelé választjuk a piros + kereszt jelzést. Igen, sokkal egyszerűbb lenne néhány száz métert tovább haladni és egyszerűen besétálni Várkútra, de az nem az Eger Csillaga lenne. :D A hangulatos erdei úton leereszkedünk Síkfőkútig (47,9 km). A piros + jelzést követve haladunk a hétvégi házak között. A kereszteződéshez leérve jobbra folytatjuk az utat a Hotel Síkfőkút irányába, azt követően megérkezünk a parkolóhoz. Ne ijedjünk meg, ha véletlenül másik utcán kanyarodtunk le, mindenhonnan Síkfőkútra érkezünk, csak lehet, hogy a tó másik oldalán, vagy a parkoló után kötünk ki! :) A hetedik ellenőrzőpontot, egy szúróbélyegzőt a síkfőkúti parkolónál találjuk. Az igazolás után tovább indulunk egyenesen és a zöld jelzést követve és felkaptatunk Várkútra, mely a Kánya patak legmagasabban eredő forrása. Útközben elhaladunk az Attila-forrás mellett is, ahonnan vizet vételezhetünk.

Mitől érdekes a Vár-hegy? A tetejét kettős csúcsú sánc veszi körül. A nagy kiterjedésű őskori földvár területén a múlt század közepén végeztek ásatásokat, ekkor késő bronzkori - kora vaskori leletek is előkerültek, melyekből egy őskori erődített telep rajzolódott ki. A Bükkben több háromezer éves erődített települést tártak fel ezen kívül, ilyen például a Kelemen széke vagy Verepce-tető is. A Vár-hegyen a sánc tetejéhez közel várfalat építettek, mely valószínűleg az Árpád-kor idején épült a késő bronzkori sáncba. Mára már sajnos csak a maradványa figyelhető meg.

Haladunk tovább a zöld □ jelzésen, majd a kereszteződésben balra a zöld sáv jelzésen indulunk Felsőtárkány irányába. Utolsó szép kilátás erejéig javasoljuk a Dolomitbánya feletti kilátóhelynél való megállást, de kötelető ellenőrzőpont a hosszú távnak itt nem lesz. Figyelmesen haladjunk, mert a zöld jelzés a bokrok között balra haladva elválik a tanösvénytől! A zöld sáv jelzésen folytatva az utat leereszkedünk a településre és megérkezünk a célba, a Kárpát Túraközponthoz (56 km).

© 2016 Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen!