Eger Csillaga 25

szint:  900 m+
szintidő: 8 óra

Útvonal:

Felsőtárkány, Kárpát Túraközpont - Nagy-Herc-föld - Cigléd-dűlő - Nagy-Eged hegyi tanösvény - Nagy-Eged - Bikk-bérc - Várkút - Síkfőkút - Novaji kunyhó - Kövesdi kilátóhely - Felső-Kuklya-nyereg - Felsőtárkány, Kárpát Túraközpont

Közepesen nehéz túra, jól felkészült túrázóknak, terepfutóknak ajánlott!

Rajt/cél: Felsőtárkány, Kárpát Túraközpont (3324 Felsőtárkány, Fő út 204.)

Parkolás: javasoljuk, hogy elsősorban a tömegközlekedést vegyétek igénybe (az autóbuszmegálló az egyesületi ház mellett található); parkolás a templom, iskola és Egészségház (Rákóczi u. 55.) mellett, vagy a Faluháznál (Fő út 350.)

Ellenőrzőpontok:

• 3,6 km Miklós-völgy (K és K+ kereszteződésben a táblánál): szúróbélyegző
  • 9,8 km Nagy-Eged hegyi tanösvény (P/PT kereszteződésnél tanösvény tábla utáni fán): szúróbélyegző
  • 11 km Nagy-Eged: pecsételés (7:30-12:00 óra)
  • 15,5 km Várkút: pecsételés (8:00-13:00 óra)
  • 17,5 km Síkfőkút parkoló: szúróbélyegző
  • 21,6 km Kövesdi kilátóhely: szúróbélyegző

Frissítés:

Nagy-Eged csúcs: zabszelet, mentes zabszelet, víz

Várkút: gyümölcs, zsíros/margarinos/lekváros kenyér, lilahagyma, paprika, retekcsíra, Piros Arany, ropi, keksz, forrásvíz

Síkfőkút: közkút

Célban: menzás uzsonna (zsíros/margarinos/lekváros kenyér, lilahagyma, paprika, retekcsíra, Piros Arany, gyümölcs, limonádé)

SPECIÁLIS ÉTRENDET KÖVETŐK SZÁMÁRA ELHELYEZÜNK A PONTOKON GM, LM, VEGÁN ZABSZELETET/MÜZLIT, GM KENYERET, CUKORMENTES LEKVÁRT, TEJMENTES/VEGÁN MARGARINT.

Vízvételi lehetőség: Nagy-Eged víz, Várkút forrás, Síkfőkút közkút

Kötelező felszerelés: pohár vagy kulacs (poharat nem biztosítunk a túrán), min. 1 liter folyadék, egyéni energiapótlás, a nevezéskor megadott számon elérhető mobiltelefon

Ajánlott felszerelés: Cartographia Bükk turistatérkép (29) vagy gps, túrázásra alkalmas lábbeli és ruházat, pénz

A távon elektronikus időmérés történik, az ellenőrzőpontokon pecséttel/matricával/szúróbélyegzővel/felírással igazoljuk az áthaladást.

Útvonalleírás

A Kárpát Túraközponttól elindulunk a Petőfi Sándor utcán a zöld sáv jelzésen. Hamarosan a Bükki kék jelzés becsatlakozik, melyen jobbra fordulva folytatjuk az utat Eger irányába. A kellemesen hullámzó úton néhány kilométer múlva elérkezünk a kék és kék + jelzések kereszteződéséhez (3,6 km), ahol az első ellenőrzőpontot találjuk. Ha szerencsénk van, őzikékkel, szarvasokkal is találkozhatunk ezen a szakaszon, hiszen szép számmal élnek errefelé.

Néhány kilométert megtéve megérkezünk a Tiba-kút előtti kereszteződéshez, ahol folytatjuk tovább az utat a Bükki kék jelzésen Eger irányába. Figyelem, ebben a kereszteződésben a 15 km-es táv más irányba halad! A kék jelzés a szőlőn keresztül vezet földúton, majd aszfaltúton. A kék+ jelzés kezdőpontjánál lévő kereszteződésben balra egy jelzetlen földútra térünk le a Bükki kékről, és a szalagot követve túrázunk a piros sáv jelzésig, ahol balra fordulva haladunk az Eged hegy irányába, amíg el nem érjük a hegy lábánál a Nagy-Eged hegyi tanösvény piros T jelzését (9,8 km). Itt találjuk a második ellenőrzőpontunkat, egy szúróbélyegzőt.

A rövid, de annál meredekebb emelkedőn a piros T jelzést követve felkapaszkodunk a Nagy-Eged csúcsára (11 km), ahol megtaláljuk a harmadik ellenőrzőpontot.

A Nagy-Eged hegy hazánk legmagasabban fekvő szőlőterülete. Szent István alapította egri püspökség területére költöző ciszterci szerzetesek hozták az első szőlőtőkéket magukkal, majd a tatárjárás után ide telepített vallonok is meghonosították a szőlőtermesztési és borkészítési ismereteiket. A hegy Szent Egyedről kapta a nevét, de Eged néven terjedt el. Az egriek körében még ma is él az a hiedelem, hogy egyszer kitör az "Eged vulkán", ami azonban csak egy legenda, hiszen nem vulkanikus eredetű, hanem mészkő hegyről van szó. A hegy csodálatos növény és állatvilága minden évszakban tartogat szépséget a túrázóknak.

A kilátó sajnos nem látogatható, de a keresztnél megcsodálhatjuk a kilátást Egerre, a Bükkre és a Mátrára. Ha megszereztük az igazolást az ellenőrzőponton és kigyönyörködtük magunkat, tovább haladunk a piros T jelzésen a piros sáv kereszteződésig, majd folytatjuk az utat Várkút irányába. A hullámzó, köves út minden évszakban más gyönyörűséget tartogat, amin keresztül negyedik ellenőrzőpontunkra, a Vár-hegy tövében található Várkútra (15,5 km) érkezünk, mely a Kánya patak legmagasabban eredő forrása. Az ellenőrzőpont az esőbeállóban lesz.

Mitől érdekes a Vár-hegy? A tetejét kettős csúcsú sánc veszi körül. A nagy kiterjedésű őskori földvár területén a múlt század közepén végeztek ásatásokat, ekkor késő bronzkori - kora vaskori leletek is előkerültek, melyekből egy őskori erődített telep rajzolódott ki. A Bükkben több háromezer éves erődített települést tártak fel ezen kívül, ilyen például a Kelemen széke vagy Verepce-tető is. A Vár-hegyen a sánc tetejéhez közel várfalat építettek, mely valószínűleg az Árpád-kor idején épült a késő bronzkori sáncba. Mára csak a maradványa figyelhető meg.

A várkúti ellenőrzőpont után a zöld négyzet jelzésen leereszkedünk Síkfőkútra (17,5 km). A síkfőkúti parkolónál egy szúróbélyegzőt találunk, ahol megszerezzük az ötödik ellenőrzőpont pecsétjét.

A tóval szemben, a házak között folytatjuk az utat a piros + jelzésen. A jelzés nehezen észrevehető, a házak között a kerítés mellett egy kis ösvényen könnyen odatalálunk. Ezen haladunk egészen a Török út zöld jelzéséig, ahol a négyes kereszteződésben balra fordulva a zöldön a Várhegyi tanösvényen a Kövesdi kilátóhelyhez érkezünk. Itt találjuk a hatodik ellenőrzőpontot egy szúróbélyegzőt.

Tovább haladva követjük a zöld sáv jelzést Felsőtárkány irányába. Kanyargós, köves lejtőn javasoljuk a Dolomitbánya feletti kilátóhelyen való elidőzést, ahonnan csodálatos kilátás nyílik a Délnyugati-Bükkre, a Tárkányi-medencére és a Kövek vonulatára. A kilátóhely a 25 km-es távnak nem kötelező ellenőrzőpontja. A jelzést figyelmesen kövessük, mert a tanösvénytől elválva, a bokrok között lekanyarodik balra!

Követjük tovább a zöld jelzést, hamarosan elérjük a túránk elejéről már ismert szakaszt és visszaérkezünk Felsőtárkányba, a Kárpát Túraközponthoz a célba (25,3 km).

© 2016 Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen!