Eger Csillaga 40

szint: 1600 m+
szintidő: 10 óra

Útvonal:

Felsőtárkány, tópart - Szikla-forrás - Kő-közi tanösvény - Barát-réti tanösvény - Varróház - Pes-kő-völgy - Őr-kő - Cserepes-kő - Virágos-sár - Tar-kő - Három-kő - Török-út - Tamás-kút - Bükki kék - Lök-bérc - Felsőtárkány, tópart

Nehéz túra, jól felkészült túrázóknak, terepfutóknak ajánlott!

Rajt/cél: Felsőtárkány, tópart

Ellenőrzőpontok:

• 3,8 km P+/Z kereszteződés
  • 13,6 km Őr-kő
  • 19,2 km Tar-kő
  • 20,9 km Három-kő
  • 28,6 km Tamás kúti turistaház
  • 35,1 km Z/P+ kereszteződés

Frissítés a nevezéskor rajtcsomagban igényelhető (normál, vegetáriánus, vegán, glutén-, laktózmentes, egyéb ételérzékeny), ezen kívül az útvonalon nem lesznek frissítőpontok!

Frissítőcsomag: gyümölcslé, 1 müzli szelet, 1 db alma, 1 csomag ropi, 1 csomag mogyi, 2 szelet csoki

Egyéb vízvételi lehetőség: Pes-kő forrás (12 km), Tamás-kút (28,5 km)

A távon elektronikus időmérés történik, az ellenőrzőpontokon hagyományos módon aláírással/pecséttel/matricával/zsírkrétával igazoljuk az áthaladást.

A távok kötelező útvonalán bárhol kijelölhetünk titkos ellenőrzőpontokat, melynek helyét előre nem adjunk meg. Titkos ellenőrzőpont lehet pecsételő személy és/vagy jól látható helyre kihelyezett zsírkréta/matrica/szúróbélyegző/kód.

Útvonalleírás

A Felsőtárkányi-tótól elindulunk a sárga sáv és kék / tanösvény jelzésen a Szikla-forrás felé, amely a Kő-közi tanösvény első állomása. A karsztforrásban a Lök-völgy búvópatakja jut felszínre, a forrás állandó friss vizében ritka moszatok, csigafajták élnek, de szívesen választja szaporodóhelyéül a foltos szalamandra is. A tanösvényen fordított irányban haladunk, így elsőként megcsodálhatjuk a Kő-közt, vagy más néven a Barát-szurdokot, mely kétszázmillió éves és hazánk egyik leglátványosabb mészkőszurdoka. A Kő-köz keleti végéhez érve tovább folytatjuk az utat egyenesen a sárga és kék/ jelzésen a Barát-réti tanösvényen.

Áthaladva a Barát-réten elhaladunk az 1332-ben alapított, majd az enyészeté lett karthauzi kolostorrom mellett. Ne lepődjünk meg, ha nem találunk épületmaradványra utaló nyomokat - amikor először erre jártam, én is kerestem -, de az 1930-ban történt feltárás után a romokat konzerválás céljából visszatemették, egy kereszt jelzi az egykori kolostor helyét.

A kereszteződésben balra haladunk felfelé a piros + jelzésen a Bujdosó-kő irányába. A magas, meredek sziklafalak elbűvölő látványt nyújtanak az erdőben megbújva, melyek között egészen aprónak érezhetjük magunkat. A völgyben felfelé haladva gyertyános tölgyes mellett vezet az utunk. A Barát-réti tanösvénynek itt vége szakad, a piros + jelzésen kaptassunk felfelé tovább egészen a zöld turistajelzés kereszteződéséig, ahol az első ellenőrzőpontot találjuk (3,8 km). A pecsételést követően haladjunk előre a piros + jelzésen, majd egy kalandos lejtőn leereszkedve a Varróház - Egres-völgy kisvasúti megállóhelynél találjuk magunkat. Itt egy éles kanyarral jobbra fordulva a piros sáv jelzésen folytatjuk tovább az utat.

Az itt található vadaskertben élő muflonok és dámszarvasok szívesen barátkoznak a túrázókkal, és pózolnak egy-egy fotó erejéig. Miközben baktatunk a Hideg-kúti völgyben, majd a Pes-kő völgyben, a hosszú, folyamatosan emelkedő, kanyargós út során jusson eszünkbe, hogy a szép kilátás kárpótol majd mindenért.

Hamarosan megérkezünk a Pes-kő házhoz, amely az egyesületünk gondozásában lévő, egész évben nyitva tartó szálláshely, ahová szeretettel várjuk a túrázókat. A Pes-kő forrásból (12 km) vizet vételezhetünk, majd folytassuk tovább az utat a piros jelzést követve. A forrás után figyelmesen haladjunk, a korábban kidőlt fák miatt a piros sáv jelzésen új ösvény lett kijárva. Miután tudatosult bennünk, hogy valóban "oda fel" kell menni, egy szuszra másszuk meg a következő másfél kilométert az Őr-kőig (13,6 km). Az Őr-kő réten táblajelzi az Őr-kő csúcsra vezető kék jelzés irányát. A csúcson megkeressük a szikla oldalára festett Bükk szirtjei kódot (betű és szám), mely a második pont ellenőrzéséül szolgáló kód.

A páratlan kilátástól feltöltődve ereszkedjünk le a kék jelzésen az Őr-kő rétig, majd folytassuk az utat a kék jelzésen Cserepes-kő irányába. A következő hullámzó szakaszon a kilométereket az OKT útvonalán tesszük meg. A Cserepes-kői-barlang mellett elhaladva a sziklás hegyoldalban vezet az utunk, ahol figyelmesen haladjunk a különösen szép látványt nyújtó fehér képződmények között. A völgybe érve rövid pihenő után nemsokára ismét felfelé folytatódik az út az Őserdő mellett a Kis-Virágos-hegy tetejéig. Az Őserdő a BNP erdőrezervátuma, emberi beavatkozástól mentes, fokozottan védett terület. Mellette haladva különleges érzése támad az embernek, közvetlen közelről figyelhetjük meg a természet erejét, vadságát, szabadságát. Útközben a hegyoldalban futó ösvényen haladva különösen szép látványban lesz részünk. Kisvártatva elérjük Tar-kőt, a harmadik ellenőrzőpontunkat (19,2 km). Itt megkeressük a csúcsoszlopot, melyen található a Bükk 900-as csúcsai pecsét. Tar-kő a nyolcadik legmagasabb hegy a Bükkben, az Őr-kőhöz hasonlóan a kövek vonulatának talán legismertebb része, nevezik a "Bükk homlokának" is. Gyönyörű kilátás nyílik innen minden évszakban a Déli-Bükkre és a Mátrára, jól látható Kékes és Galya-tető is.

A pecsét megszerzése után néhány száz métert megtéve a kéken a kereszteződésben a zöld ∆ jelzést választva Három-kőre (20,9 km) érkezünk, amely a kövek vonulatának záró tagja. Megtekinthető innen is a Bükk déli része és visszaintegethetünk Tar-kőre. Túránk negyedik ellenőrzőpontján a csúcsoszlopon lévő Bükk 900 csúcsai pecséttel igazoljuk az áthaladást.

Az igazolást megszerezve tovább haladunk a zöld ∆ jelzésen, a következő kereszteződésben térjünk le jobbra a zöld sáv jelzésre, a Török útra. A Kis-kő-hegy nyergén keresztül nagyon szép szakaszon vezet az utunk. A Török utat követjük egészen a Tamás-kúti tanösvény kék/ jelzéséig, amelyen jobbra leereszkedünk a Tamás-kúti Turistaházhoz (28,6 km). Az ötödik ellenőrzőpont a ház udvarán található. A Tamás-kúti turistaház egyesületünk gondozásában lévő, egész évben nyitva tartó szálláshely, ahová szeretettel várjuk a Bükk szívében túrázni, kikapcsolódni vágyókat. Friss forrásvizet a turistaház mellett található Tamás-kútjából tölthetünk.

A pecsét megszerzése után Felsőtárkány irányába indulunk tovább a Bükki kék jelzésen. Elérünk a kék és zöld sáv jelzések kereszteződéséhez, ahol balra fordulva a zöld sáv jelzésen folytatjuk tovább az utat Felsőtárkány irányába. Egy szerethető lejtős szakaszon túrázunk a táv elejéről már ismert piros + és zöld sáv jelzések kereszteződéséig (35,1 km). A hatodik ellenőrzőponton szúróbélyegzőt találunk, az igazolás megszerzése után folytassunk az utat tovább a zöld jelzésen. A kellemes élményt nyújtó lejtős szakasz megtétele után a faluba érve balra rátérünk a kék jelzésre és folytatjuk az utat a célig a Felsőtárkányi tóhoz (38,3 km).