Eger Csillaga 115

szint: 3642 m+
szintidő: 30 óra

Útvonal:

Felsőtárkány, Kárpát Túraközpont - Varróház - Pes-kő ház - Őr-kő - Szilvásvárad, Szalajka-völgy - Gerennavár - Holló-kő - Zsidó-rét - Faktor-rét - Bánkút - Csipkéskút - Jávorkút - Ómassa - Szentlélek - Magos-kő - Udvar-kő-barlang - Lencsés-nyereg - Hámori-tó - Lillafüred - Fehérkő lápa - Szent-István forrás - Bükkszentkereszt - Hollóstető - Tebe-rét - Répáshuta - Bánya-hegy - Tamás-kúti turistaház - Ódor-vár - Völgyfő-ház - Vasbánya-tető - Síkfőkút - Várkút - Nagy-Eged - Tiba-kút - Felsőtárkány, Faluház

Magyar Nemzeti Teljesítménytúra Bajnokság
Felnőtt I. osztály

Útvonalleírás

A Kárpát Túraközponttól jobbra indulunk el Fő úton, majd folytatjuk az utat a piros jelzésen. A Felsőtárkányi tó mellett elhaladva balra követjük a jelzést a Varróház - Egres-völgy megállóhely felé. Az itt található vadaskertben élő muflonok és dámszarvasok szívesen barátkoznak a túrázókkal, és pózolnak egy-egy fotó erejéig. Miközben baktatunk a Hideg-kúti völgyben, majd a Pes-kő völgyben, a hosszú, folyamatosan emelkedő, kanyargós út során jusson eszünkbe, hogy a szép kilátás kárpótol majd mindenért.

Hamarosan megérkezünk a Pes-kő házhoz (9,4 km), az első frissítő- és ellenőrzőponthoz. A ház egyesületünk gondozásában lévő, egész évben nyitva tartó szálláshely, ahová szeretettel várjuk a túrázókat.

Őr-kő

A Pes-kő forrásból vizet vételezhetünk, majd folytassuk tovább az utat a piros jelzést követve. Miután tudatosult bennünk, hogy valóban "oda fel" kell menni, egy szuszra másszuk meg a következő másfél kilométert az Őr-kőig (11,5 km). Az Őr-kő réten tábla jelzi az Őr-kő csúcsra vezető kék háromszög jelzés irányát. A kód feljegyzése a csodálatos kilátástól feltöltődve ereszkedjünk le a kék háromszög jelzésen, majd folytassuk az utat jobbra a kéken a Bél-kő irányába. A Jubileumi körtúra sárga jelzése becsatlakozik a kék mellé, itt haladjuk a Katonasírokig.

A Katonasíroknál (15,7 km) lévő elágazóban válasszuk a zöld kerékpárút jelzéssel ellátott erdészeti utat, amelyen ereszkedjünk le Szilvásváradig. A Szalajka-völgybe érkezve találjuk a második ellenőrzőpontot (20,5 km).

A frissítés és pecsét után haladjunk tovább felfelé a zöld jelzésen, majd balra a sárga jelzésen (21,2 km) folytatjuk az utat Gerennavár irányába. A kiadós emelkedő a Holló-kőig (25,6 km) tart, ahonnan lefelé haladunk a sárga + jelzésen, amit 300 méter után elhagyva a sárga kerékpárúton folytatunk. 400 méter megtétele után elérjük az Olasz-kapu tanösvényt, melyet a Fekete-sár felé követünk a Zsidó-rétig. A kereszteződésben balra indulunk a kék jelzésen és követjük Bánkútig. A harmadik ellenőrzőpontot a Bánkúti síházban (33,1 km) találjuk. Itt megvacsorázhatunk, finom zöldséglevessel és frissítővel fogadnak.

A pecsét és frissítés után kellemesen lejtő, könnyebb szakasz következik. A síháztól visszamegyünk a parkolóig, ahol balra a piros jelzésen folytatjuk a túrát. Csipkéskúti Ménesgazdaság (35,2 km) környékén figyeljünk a talpunk alá, mert könnyen lócitromba léphetünk. Hamarosan megérkezünk Jávorkútra (37,1 km), ahol bővizű forrásból vizet tölthetünk. Rátérünk a műúton a kék jelzésre, mely egy darabig a zölddel párhuzamosan halad. Bolhásnál (38,4 km) a kék jelzés balra kanyarodik az erdőben. Kisebb emelkedőn keresztül hamarosan elérjük Ómassát (40,5 km). Ezen a szakaszon néhány útra dőlt fát ki kell kerülnünk, figyelmesen haladjunk! Ómassán a sarki a kocsma mellett halad el a jelzés, a kék + jelzéssel párhuzamosan magas fű szegélyezte ösvényen kaptatunk fel Szentléleki Fogadóig. Szentlélek előtt útba esik a Jubileumi-forrás (41,6 km), itt megtölthetjük a kulacsot (a ponton víz nem lesz!).

Szentléleki Fogadó

A negyedik ellenőrzőpontot a Szentléleki Fogadó (43 km) teraszán találjuk. A pecsét és a frissítés után haladjunk tovább a piros jelzésen. A műutat többször keresztezve hamarosan elérünk a sárga jelzésig, melyen jobbra folytatjuk az utat Magos-kő irányába. Tekintve, hogy éjszakai szakasz, kikerült a feltételes pontok közül, de érdemes ide visszalátogatni egy nappali túra alkalmával.

Magos-kő után figyelmesen haladjunk, az utat nehezítik a kidőlt fák maradványai és csalános! Az utat kicsit megkönnyítve 46 kilométernél a műútra leérve 700 méteres szakaszon párhuzamosan haladunk a sárga jelzéssel, majd a következő elágazóban (46,7 km) visszatérünk rá. 800 méter múlva elérjük a piros jelzés kereszteződését (47,5 km), és innen a piros jelzésen folytatjuk a túrát, majd a következő kereszteződésben (48,3 km) a piros + jelzésen balra haladva keresztülmegyünk a Csókási pihenőn (48,5 km). Figyelem, a Csókás-forrás nem működik!

Hangulatos úton követjük tovább a piros + jelzést. Útközben tőlünk balra találjuk a Dante pokla (Udvar-kő barlang) (49,7 km) barlangot, amely az ország egyetlen szakadéktöbre, fokozottan védett. A barlang után 1 kilométerrel elérjük a zöld jelzés kereszteződést (50,8 km), ahol jobbra indulunk Lillafüred felé. Útba esik a Lencsés-forrás (51,6 km), ahol megtölthetjük kulacsainkat.

A Hámori-tó mellett leereszkedünk Lillafüredre, ahol az erdei kisvasút állomáson (53,8 km) találjuk az ötödik ellenőrzőpontot. A pecsét és a frissítés után tovább haladva a zöld jelzésen felkaptatunk Fehérkő lápára. A virradat után érkezőknek javasoljuk a Fehér-kőre való rövid kitérőt, csodaszép látványban lesz részük.

Kilátás a Fehér-kőről

A Fehérkőlápai Turistaház (56,5 km) mellett elhaladva a piros jelzésen indulunk tovább Bükkszentkereszt irányába. A turistaház után találjuk a Szent István-forrást (56,7 km). Bükkszentkereszt határában a lovastanya mellett elhaladva (vigyázzunk a lócitromra) a sárga jelzésen betérünk a faluba. A sárga jelzést követve beérünk a Kossuth utcába, ahol az általános iskolában található a hatodik ellenőrzőpont (60 km). Ricsi és Dani készítik a finom parázson sült burgonyát reggelire.

Bükkszentkereszt

A frissítő elfogyasztása után tovább haladva a sárga jelzésen beérünk az erdőbe, ahol a szalagozást követve a műútra jutunk (kb. 62 km). Itt a nyilakat figyelve Rókafarm mellett (62,9 km) elhaladva érkezünk meg Hollóstetőre (63,9 km). Innen a piros jelzésen folytatjuk a túrát. A jelzés párhuzamosan halad a kék kerékpárúttal.

Gyertyánvölgy

Hosszú, szűnni nem akaró egyenes úton megcsodálhatjuk a Gyertyánvölgyben a volt üveghutát (68,3 km), majd kisvártatva megérkezünk Tebepusztára (69,9 km). A Tebe-rét égig érő füvét magunk mögött hagyva felbaktatunk a kék négyzet jelzésen a Rejteki tanösvény útvonalán Répáshutára (72,8 km). A településen a reggeli érkezők boltot, kocsmát, fogadót találnak nyitva. Az étterem mellett elhaladva a zöld négyzet jelzést követve indulunk tovább Bánya-hegy felé. Répáshuta környékén is sok volt a fakidőlés, fokozott figyelemmel haladjunk az úton.

Répáshuta után

Felkaptatunk a műútig, ahol 800 méteren keresztül a műúton halad a zöld négyzet jelzés. Nemsokára a buszmegállónál befordulunk a Bánya-hegyi elágazóhoz (75,3 km), a hetedik ellenőrzőponthoz. A pecsét és frissítő után tovább haladva a zöld négyzet jelzésen felérünk Bánya-hegyre (76,2 km). Útközben fokozott figyelemmel haladjunk a gallyakkal, ágakkal tarkított ösvényen. A jelzéssel párhuzamosan kerékpárút halad, a kicsit hosszabb, kanyargós úton keresztül is megközelíthető a tető.

Felérve balra a zöld jelzésen folytatjuk a túrát, Kőkapu irányába haladunk tovább a megyehatárig (80,1 km). A buszmegálló mellett átkelünk az úttesten és a kék jelzésen leereszkedünk a Tamás-kúti Turistaházig (80,7 km), a nyolcadik ellenőrzőpontig.

Túránk legnagyobb frissítő- és ellenőrzőpontján hideg étkezésben, energiapótlásban lesz részünk. Felhívjuk a figyelmet, hogy a 15:30 óra után beérkezők nem haladhatnak tovább Ódor vár irányába! Friss forrásvizet a turistaház mellett található Tamás-kútjából tölthetünk.

A Tamás-kúti turistaház egyesületünk gondozásában lévő, egész évben nyitva tartó szálláshely, ahová szeretettel várjuk a Bükk szívében túrázni, kikapcsolódni vágyókat.

A hideg ebédet követően a turistaház mellett felkapaszkodunk a kék jelzésen, ahol leereszkedtünk (bocsánat :D), és folytatjuk tovább az utat a Bükki Kéken. A Pazsag-kútig (82,6 km) aszfaltos szakaszon haladunk, melyet egy-két helyen vadszeder bokrok szegélyeznek. Az erdei gyümölcs frissítő után hamarosan újra erdei úton folytatódik a túra. A Derecske-lápa zárt, sokszor sáros szakaszának különleges hangulata elkísér a Hór-völgyig (85,9 km). A kereszteződésben találjuk a feltételes ellenőrzőpontot. Itt a kék jelzést elhagyva a piros turistaúton folytatjuk az utunkat. A Hór-völgy az ország leghosszabb völgye, amelyet mi magunk is érzékelünk a végtelennek tűnő út folyamán. A piros jelzésről rátérünk a kék + jelzésre (88,7 km), majd egy kilométer után felkapaszkodunk a kék L jelzésen Ódor várra. A rövid, de annál meredekebb szakasz alatt elmerenghetünk eleink építkezési szokásain, miszerint jó magasra építették a várakat. Ódor vár közelében számos barlang található - neve is innen ered, odorjas, vagyis barlangos terület - sokszor találkozhatunk itt táborozó barlangászokkal. Az egykori várról kevés információ maradt fent.

Az Ódor-vári esőbeállónál találjuk a kilencedik ellenőrző- és frissítőpontot (91,5 km). A frissítés után érdemes felmászni a csúcsra, hiszen csodálatos látvány tárul elénk a Dél-Bükkre és a Bükkaljára.

Piros L

A frissítés után a piros L jelzésen bokrokkal szegélyezett úton ereszkedünk le a Völgyfő-házig. Itt a Szent Erzsébet-forrásnál megtölthetjük a kulacsainkat (93 km),

A Völgyfő-háznál (93,2 km) a zöld jelzésen balra haladunk a Tárkányi-orom irányába. A négyes útkereszteződést (97,7 km) elérve balra lefelé választjuk a piros + kereszt jelzést. A hangulatos erdei úton leereszkedünk Síkfőkútig (100,7 km). A piros + jelzésről leérve a hotellel találjuk szembe magunkat, balra látható a tó. Jobbra fordulva haladjunk tovább, a parkolónál (101 km) álljunk meg egy bejegyzés erejéig, itt találjuk a feltételes ellenőrzőpontot.

A bejegyzés után tovább indulunk egyenesen és a zöld négyzet jelzést követve felkaptatunk Várkútra. Útközben elhaladunk az Attila-forrás és a Várkút-forrás mellett. A Várkúti Turistaház (103,1 km) büféjében találjuk az ellenőrzőpontot. A frissítőn kívül rendelkezésetekre áll a turistaház büféje.

Várkúti Turistaház

A pecsételés és frissítés után a házból kiérve jobbra indulunk Eger felé a piros jelzésen. Hullámzó, köves erdei úton érkezünk meg a piros háromszög jelzésig (107,3 km), melyen felmegyünk a Nagy-Eged hegyi kilátóhoz (107,7 km). Sajnos a kilátó felújítás alatt van, de a kereszttől csodálatos kilátás nyílik a környékre. A kilátó mellett találjuk a vidám fiúk csapatával az utolsó ellenőrzőpontot. A pecsételés után nekivágunk az utolsó nyolc kilométernek.

Leereszkedünk vissza a piros háromszög jelzésen, majd balra folytatjuk az utat a piros O jelzésen (108,1 km), majd balra a kék O jelzésen (109,3 km) folytatjuk a túrát a kiszáradt Tiba-kút mellett. Párszáz méter után megérkezünk a Bükki Kék elágazóhoz (109,6 km), és Felsőtárkány felé indulva nekivágunk az utolsó kilométereknek.

Kellemes hangulatú erdei úton érkezünk meg Felsőtárkányba. A kék jelzésen kilyukadunk a kerékpárútra (115 km), ahonnan egyenesen a focipálya felé vesszük az irányt, majd mellette elhaladva beérkezünk a célba, a Faluházba (115,3 km).

© 2016 Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen!